Liberaler behöver inte frukta pandemins politiska konsekvenser
Coronaviruset
fortsätter att spridas över världen och leder till hittills oöverträffade
sociala, ekonomiska och kulturella förändringar. Medan det pågår försöker allt
fler röster att tolka vad dessa förändringar egentligen kommer att innebära för
oss. Intressant nog har viruset lyckats rubba de maktförhållanden som
vanligtvis privilegierar dominerande röster och avvisar bråkmakare till
marginalen. Därför tillåts vi nu att med hög volym höra kritiska röster av
"business-as-usual" även i mainstream-medier. Detta gläder nog
knappast varken väktarna eller förmånstagarna av den globala kapitalismen, vars
liberala talesmän nu väcker rädsla för totalitarism och sänkt
levnadsstandard.
I Dagens Nyheter
(11/4) förebrår Lena Andersson exempelvis dem som ens försöker
föreställa sig konturerna av ett postpandemiskt samhälle i responsen på
pandemin. Hon varnar för att låta dagens självuppoffrande respons att öppna för
totalitära tendenser. På ett liknande sätt kritiserar Mette Kahlin McVeigh (SvD 5/4) en del av miljörörelsen som,
enligt henne, rekommenderar att avvisa moderniteten och sänka mänsklighetens
levnadsstandard för att hantera klimatförändringar. Men genom att fokusera på
ett skenbart irrationellt vänster, förbiser dessa kommentatörer flera djupare
analyser av Covid-19 som ser pandemin som en manifestation av kapitalismens
inre motsägelser. Dessa analyser försöker kalibrera framtida reaktioner på
olika kriser, inte minst klimatförändringen, ur detta perspektiv.
"...pandemin är en inbjudan, hur olycklig den än må vara, att föreställa sig en postkapitalistisk framtid."
Poängen är inte,
som Andersson försöker hävda, att de åtgärder som vidtagits för att hantera
pandemin ska fungera som en modell för åtgärder efter krisen. I stället är
poängen att pandemin är en inbjudan, hur olycklig den än må vara, att
föreställa sig en postkapitalistisk framtid. För Andersson verkar den framtiden
automatiskt innebära centralplanering och en minskning av mänsklig
kreativitet, men det är knappast en självklar följd i ett
postkapitalistiskt samhälle. Kanske kan hon hitta tröst i att inte ens
självaste Karl Marx trodde på centralplanering. I sina sena verk förefaller
Marx förorda en radikal demokrati som innefattar arbetarkooperativ efter
kapitalismens era har tagit slut. Hans version av socialism belönar fortfarande
enskilda initiativ, samtidigt som den hämmar ansamlingen av privat
rikedom.
Kahlin McVeigh
oroar sig för att dra felaktiga lärdomar från coronakrisen men dessa bekymmer
är obefogade, i synnerhet om hon undersöker de mer mogna kritiska perspektiven
på kapitalismen. Visst skulle grundliga förändringar i produktions- och
konsumtionsmönstret krävas för att reagera på klimatförändringar. Emellertid är
önskan att lämna kapitalismen bakom oss inte en längtan efter ett oförstört
förflutet. För många är socialism istället en strävan efter en framtid där
fortsatta framsteg inte är beroende av exploatering av arbetskraft och nedbrytning
av de globala ekosystem. Det vill säga en framtid där kapitalismen inte
begränsar den sociala, politiska och tekniska utvecklingen som kan säkerställa
ett fortsatt förbättringen av livskvaliteten.
"Emellertid är önskan att lämna kapitalismen bakom oss inte en längtan efter ett oförstört förflutet."
Onekligen orsakar
det kapitalistiska imperativet att ackumulera stora svårigheter för en del
individer, samhällen och ekosystem. Ironiskt nog har just detta imperativ
delvis bidragit till förbättringar i livslängd, minskad fattigdom och utrotning
av många sjukdomar för mänskligheten i stort. Men vad den rådande klimatkrisen
såväl som den rasande pandemin framför allt pekar på är att kapitalismens
produktiva möjligheter på denna punkt håller på att uttömmas och att dess
destruktiva tendenser håller på att förstärkas.
Covid-19-krisen
understryker, kanske mer än någon tidigare kris, hur den globala kapitalismen
hotar just de friheter och levnadsstandard som Andersson, Kahlin McVeigh och
andra värnar om. De borde engagera sig på ett kritiskt sätt i de uppriktiga
försöken att föreställa sig ett annat system, istället för att klaga om dem som
till synes förordar totalitarism eller tar avstår från modernitet.
-- Originally published in the Swedish independent socialist weekly Flamman (No. 19, p. 29).
-- Originally published in the Swedish independent socialist weekly Flamman (No. 19, p. 29).
Comments
Post a Comment